
Od zarania dziejów ludzie przekazują sobie informacje za pośrednictwem reklamy. Boom na przekazywanie informacji o usługach za pośrednictwem druków i papeterii firmowej nastąpił wraz z rozwojem przemysłu w dużych miastach. Szybko rozwijająca się branża drukarska oraz rozkwit wzornictwa przemysłowego sprawiły, że papier firmowy stał się ogólnie dostępnym produktem umożliwiającym promowanie produktów, jak i samych zakładów produkcyjnych i usługowych. Rozbudowujące się miasta stały się głównym miejscem handlu, wśród rosnącej konkurencji towarów, każdy przedsiębiorca pragnął posiadać coś, co go wyróżni spośród wielu innych ofert.
Na przełomie XIX i XX wieku firmy budowały swój status, w oparciu o papier firmowy często stanowiący jedną z wielu form reklamy samego wytwórcy. Im ciekawszy i bogatszy był wzór papeterii, tym większa była szansa na profesjonalny odbiór samej firmy jak i jej właściciela.
Papier firmowy zaczęto stosować na duża skalę dopiero, w momencie rozwoju technik drukarskich, w tym litografii i sitodruku. Z czasem druki firmowe stanowiły niejako element tożsamości wizualnej samej firmy.
W obrębie druku zamieszczano nie tylko dane kontaktowe jak imię i nazwisko właściciela, adres firmy lub jej oddziałów ale niejednokrotnie graficzne odwzorowanie produktów oraz usług proponowanych przez sklep lub fabrykę. I tak u producentów szczotek i pędzli znajdziemy elementy graficzne owych produktów, często ukazane w formie scenki rodzajowej.
Popyt na druki firmowe dał również możliwość rozwoju wielu artystom, którzy znaleźli pracę przy tworzeniu coraz to ciekawszych i barwniejszych dokumentów.
Z czasem druki firmowe aranżowano w taki sposób, aby potencjalny kupujący chętnie wracał do danego fachowca lub firmy. W ten sposób wiele firm znalazło dużo tańszy i szybszy środek do rozreklamowania swojej działalności handlowej.
Prezentowana wystawa ukazuje bogatą formę druków firmowych z zasobu Centrali Archiwum Państwowego w Płocku z zespołu Akta miasta Płocka. Przedstawione dokumenty odzwierciedlają graficzną formę druków używanych przez płockich przedsiębiorców a także przybliżają historię firm i sprzedawców tj.: Drukarni Bracia Lipkowie, Drukarni J.Kiper Płock, M. Gutkind Krawiec cywilny i wojskowy, Składu wyrobów chirurgicznych i innych stalowych ostrych – A. Wiśniewski, Firmy Braci Detrychów, Składu Wagnera i innych.
Ponadto znaleźć w niej można przykłady reklam z okresu międzywojennego towarów codziennego użytku takich jak: meble, przybory biurowe, oraz luksusowych takich jak rower czy samochód.
Wstęp, opracowanie i wybór dokumentów: Magdalena Młodziejewska
Współpraca: Andrzej Słoniec
DRUKI FIRMOWE PŁOCKICH DRUKARNI
DRUKI FIRMOWE ZAKŁADÓW I FIRM USŁUGOWYCH W PŁOCKU
MATERIAŁY REKLAMOWE ZNALEZIONE W TECZKACH I RÓŻNYCH MATERIAŁACH AKT MIASTA PŁOCKA (SYGN. 25078, 25085, 25112,25125. 25291, 25556, 25583)
Oferty przyborów biurowych
Od samochodów po rowery
Autor: adminOpublikowano w dniu